Potpiši peticiju
"*" indicates required fields
Pridruži svoj glas zahtjevu Vladi Republike Hrvatske da naloži Ini hitno i nedvosmisleno uklanjanje potonule konstrukcije platforme Ivana D s dna Jadranskog mora!
Početkom prosinca 2020. potonula je Inina odobalna plinska platforma Ivana D. Tri godine kasnije, stotine tona teška čelična konstrukcija još uvijek se nalazi na morskom dnu, u relativno plitkim vodama sjevernog Jadrana. Cijelo to vrijeme, nadležno Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja ne obavještava javnost redovito i transparentno o ovom slučaju.
Da podsjetimo, rješenjem iz rujna 2021. Državni inspektorat RH naredio je izvlačenje potonule konstrukcije u roku godine dana, a slično mišljenje zauzela su pojedina nadležna državna tijela uključujući i Ured pučke pravobraniteljice. Unatoč tome, Ministarstvo i dalje tolerira trenutno stanje, čime Ina dobiva na vremenu.
Ina, uz blagoslov Vlade ulaže u nove bušotine, na štetu klime i okoliša, dok perfidno štedi na uklanjanju svog otpada iz mora. S obzirom na preostalih 19 odobalnih plinskih platformi te, prema najavama, još devet planiranih, ovo je opasan presedan koji Jadran lako može pretvoriti u groblje Ininih plinskih platformi.
Prema istraživanju javnog mnijenja iz lipnja 2023. koje je za Greenpeace provela agencija Promocija plus, čak 74% hrvatskih građana smatra kako Ivanu D treba ukloniti s dna Jadranskog mora.
Tražimo od Vlade i Ine da se platforma Ivana D pod hitno izvadi iz našeg mora.
Potpiši peticiju!
Pitanja i odgovori
Što znamo o havariji Ivane D?
Ivana D nestala je u olujnom nevremenu 5. prosinca 2020. Nakon višednevne potrage locirana je na dnu mora. Ina je kao razloge nesreće navela tehničke nedostatke prilikom proizvodnje te promjenu vremenskih prilika. Paradoksalno, upravo je fosilna industrija dovela do promjene klime i otežanih vremenskih prilika u kojima su ovakve nesreće realne. Tada smo pozvali Vladu da se hitno ispitaju sve preostale odobalne platforme, uključujući i moguće istjecanje metana. S obzirom na to da Ina u Jadranu ima još 19 platformi i prema najavama, još devet je planiranih, ovo bi mogao biti opasan presedan koji Jadran može pretvoriti u groblje Ininih plinskih platformi.
Što poduzima resorno Ministarstvo i Vlada?
Greenpeace je od Ministarstva tražio objavu svih studija, rješenja i ostalih relevantnih dokumenata. Ministarstvo je osnovalo Povjerenstvo za istraživanje velike nesreće baš za slučaj Ivane D, međutim nisu poznati ni članovi tog Povjerenstva niti njihove odluke. Komunikacija s javnosti je u cijelom ovom razdoblju izuzetno netransparentna. Ono što znamo je da je Državni inspektorat u rujnu 2021. godine donio Rješenje koje nalaže INA-i da izvadi platformu unutar godinu dana, kao i da su dva druga državna tijela dala mišljenje da se platforma treba izvaditi. I Ured pučke pravobraniteljice je zatražio isto. Ministarstvo odugovlači s donošenjem konačne odluke, kupujući vrijeme Ini za financijske uštede.
Što Greenpeace poduzima oko slučaja Ivane D?
U zadnje tri godine Greenpeace ne dopušta da slučaj plinske platforme Ivane D potone u zaborav. Kontinuirano tražimo da Ina preuzme odgovornost za svoj otpad i u potpunosti ga ukloni iz Jadranskog mora. Od nadležnih institucija tražimo da se provedu potrebne inspekcije i to uz transparentno izvještavanje javnosti. Od Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja tražimo objavu svih studija, rješenja i ostalih relevantnih dokumenata vezanih uz ovaj slučaj. Greenpeaceovi aktivisti mnogo su puta u zadnje tri godine upozoravali javnost na slučaj Ivane D kroz razne akcije ispred sjedišta Ine. Na treću obljetnicu potonuća početkom prosinca 2023. postavljen je Umjetnički greben, šestmetarska skulptura pred zgradom Ine kao odgovor na Inin demagoški spin da Ivanu D, umjesto da izvadi iz mora, pretvori u umjetni greben.
Što mislite postići peticijom?
Tražimo od Vlade da Ini naloži hitno i nedvosmisleno uklanjanje potonule konstrukcije platforme Ivana D s dna Jadranskog mora. Prema istraživanju javnog mnijenja iz lipnja 2023. koje je za Greenpeace provela agencija Promocija plus, čak 74 posto hrvatskih građana smatra kako Ivanu D treba ukloniti s dna Jadranskog mora. Vlada mora čuti glas svojih građana i uzeti u obzir njihove interese, a ne štititi profit fosilnih kompanija.
Zašto se potonula platforma ne bi ostavila kao umjetni greben?
Izgradnja umjetnih grebena može imati smisla samo ako su ti grebeni isključivo u tu svrhu pravilno projektirani, izgrađeni, postavljeni i nadzirani. Ako se predviđene koristi ne ostvare, tada se oni trebaju ukloniti. Inina platforma nije ništa drugo nego ‘greben pogodnosti’.
Ina tvrdi da bi posljedice vađenja platforme mogle biti gore nego da tamo ostane.
Bilo koji otpad koji ostavite duže u moru poslužit će kao mjesto okupljanja morskih organizama, to ne znači da trebamo bacati otpad u more. Smatramo da je to Inin izgovor, a ne pravi razlog ostavljanja platforme u moru. Vađenje potonulih platformi može koštati na desetke milijuna eura. Naravno da je jeftinije promovirati umjetni greben.
Zašto ste protiv fosilnog plina? Zar on nije zeleno, tranzicijsko gorivo?
Plin nije čist, niti je zelen, niti je tranzicijsko gorivo. Plin značajno ugrožava klimu, baš kao i sva fosilna goriva. Sam izraz “prirodni plin” je manipulativan. Ovo fosilno gorivo je izvor značajnih emisija ugljičnog dioksida, ali i metana koji je, promatrano u razdoblju od 20 godina, čak 84 puta snažniji staklenički plin od ugljičnog dioksida. Znanstvena istraživanja upozoravaju na istjecanja metana tijekom crpljenja, transporta i skladištenja fosilnog plina. Nova plinska infrastruktura koja se planira u Hrvatskoj može nas ‘zabetonirati’ u fosilno doba, čije nemilosrdne posljedice već itekako osjećamo na vlastitoj koži. Već desetljećima fosilna industrija dobro zna da snosi najveću odgovornost za klimatsku krizu, no namjerno prikriva istinu i nastoji diskreditirati znanstvene dokaze, ne bi li nesmetano nastavila s prljavim poslovima koji joj donose enormne profite.